ÖĞRETİM YÖNETİM SİSTEMLERİ
Öğretim yönetim sistemi nedir? (ÖYS)Eğitsel içeriği ileten ve dağıtan, kişisel ve organizasyonel öğrenme ve eğitim hedeflerini tanımlayan ve değerlendiren, bu hedefler doğrultusunda süreci takip eden, ve bütün olarak organizasyonun öğrenme sürecini denetlemek için veri toplayan ve sunan bir alt yapıdır Öğrenme yönetim sistemlerinin amacı, e-Öğrenme faaliyetlerini kolaylaştırmak ve daha sistematik, planlı bir şekilde gerçekleştirmektir. ÖYS’ler eğitimsel materyallerin işlenmesi, saklanması, dağıtılmasına olanak sağlamakta, eğitim ve öğretimle ilişkili yönetimi ve iletişimi desteklemektedir .
Öğretim Yönetim Sistemi Değerlendirme Ölçütleri
Bir öğrenme yönetim sistemi yönetim, iletişim, etkileşim, işbirliği, ders sunumu ve yönetimi, içerik geliştirme süreçlerini kapsamaktadır. Bu tür ürünlerin, kullanıcılara maksimum fayda sağlaması amacıyla, birlikte çalışabilirlik, yeniden kullanılabilirlik, yönetilebilirlik, ulaşılabilirlik, devamlılık, ölçeklenirlik gibi bir takım özelliklere sahip olmaları gerekmektedir.
Birlikte Çalışabilirlik (Interoperability): Farklı kaynaklardan alınan içeriklerin birleştirilmesi; farklı sistemlerde çalıştırılabilmesi; farklı sistemlerin birbirleri ile iletişim kurması ve etkileşimidir.
Yeniden kullanılabilirlik (Re-usability): E-Öğrenme içeriğini oluşturan bilgi nesnelerinin (metin, grafik, ses, animasyon, video, kod…) yeniden kullanılabilir olması, bu nesnelerin bir araya getirilerek farklı bir öğrenme nesnesine dönüşebilmesidir.
Yönetilebilirlik (Manageability): Kullanıcıya ya da içeriğe ait bir bilginin eğitim yönetim sistemi tarafından izlenmesidir.
Ulaşılabilirlik (Accessibility):Kullanıcının bir öğrenme nesnesine ne zaman isterse ulaşabilmesidir.
Devamlılık (Durability) :Teknolojik bir gelişmenin; örneğin içerik üretilirken kullanılan bir aracın yeni bir sürümünün çıkmasının, yeniden tasarım ya da kodlama gerektirmemesidir.
Ölçeklenirlik (Scalability) : Teknolojinin kullanıcı sayısında, ders sayısında ya da içerikte muhtemel bir artısı kaldırabilecek nitelikte olmasıdır. Bu bağlamda bir öğrenme yönetim sistemi yukarıdaki özellikler göz önünde bulundurularak aşağıdaki araçların bulunup bulunmaması, bulunan araçların gelişmiş ve yönetilir olup olmaması durumuna göre değerlendirilmelidir.
ÖĞRETİM YÖNETİM SİSTEMİ ARAÇLARI
Ders Araçları
Ders Planı
− Dersin kapsadığı tüm konu ve etkinliklerin öğrencilerle paylaşılması için geliştirilmiştir.
Ders İçerikleri
− Arka planında basit HTML yapısı kullanılarak, HTML bilgisi gerektirmeden sistemin üzerinde doğrudan ders içeriği geliştirmesine olanak sağlayan bu araç grafik, animasyon, metin, ses ve video dosyalarının sistemde öğrencilerle paylaşımını sağlamaktadır.
Öğrenci Listesi
− Tüm öğrencilerin adı, soyadı ve e-posta adres bilgilerinin listelendiği araçtır.
Takvim
− Kullanıcının sistemle olan tüm etkileşimini kaydını tutan araçtır. Öğrencinin ders içeriğinin ne kadarını tamamladığı, tartışma odalarındaki tüm mesajları ve ödevlerdeki başarıları gibi bilgileri eğitmen ve öğrenciye göstermektedir.
İletişim Araçları
Kişisel Mesaj
− Eğitmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci,öğrenci-grup ve eğitmen-grup etkileşimini sağlayan sistem ici e-posta sistemidir.
Forum
− Ders ile ilgili tüm kavram, konu ve bilgilerin zaman siniri olmadan tartışılmasına olanak sağlayan ayrıca eğitmen veya öğrenciler tarafından yüklenen dosyaların paylaşımına olanak sağlayan bir araçtır.
Duyurular
− Sınıf genelindeki haber, ders veya etkinliklerin duyurularını sağlayan araçtır.Bu masajlar kişisel değil, sınıf genelinde iletişim için kullanılan mesajlardır.
5 FARKLI ÖĞRETİM YÖNETİM SİSTEMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI
MOODLE
Moodle, Açık kaynak kod bir uzaktan eğitim sistemidir. Açılımı, Modular-Object-Oriented-Dynamic-Learning-Environment yani Esnek Nesne Yönelimli Dinamik Öğrenme Ortamı olarak çevrilebilir. Yazılım, MySQL ve PostgreSQL veri tabanı sistemleri altında ve PHP dilini destekleyen herhangi bir ortamda (Linux, Windows vs) çalışmaktadır. Moodle, bir Uzaktan Eğitim sitesinde ihtiyaç duyulabilecek etkinliklerin çoğunu fazlasıyla yerine getirebilecek özelliklere sahip bir çevrimiçi kurs yönetim sistemidir. En önemli özelliği, herkes tarafından (öğretmen, öğrenci) çok kolay şekilde kullanılmasıdır.
Genel özellikleri,
− Moodle tamamen ücretsizdir.
− Sistem hem Windows hem de Linux sistemleri altında çalışmaktadır.
− Ölçeklenebilirlik: Sistem, 50,000 öğrencili ve binlerce kurslu örneklere sahiptir.
− Tek başına ticari paketlerle (WebCT ve BlackBoard) yarışmakta olup eğitim sektöründe büyük bir paya sahiptir.
− Çok büyük bir tematik topluluğa yani geliştirici ve son kullanıcı eğitmenlerden oluşan (yalnızca kendi sitesinde yarım milyondan fazla kayıtlı üye) kitleye sahiptir.
− 212 ülkede kullanılmaktadır ve 82 dilde desteği mevcuttur. İstediğiniz dilleri seçebilirsiniz. İsterseniz tüm dilleri aynı anda isterseniz tek dili seçebilirsiniz.
− Geniş geliştirici kitlesi vardır.
− Geniş geliştirici kitlesi nedeniyle ürün yaşam çevrimi çok hızlıdır. Yani çok kısa sürede yeni sürümler geliştirilmektedir.
− Çoğu son kullanıcı hiçbir programlama ve veri tabanı deneyimine sahip olmadan kullanmakta. Sorun olduğunda sorunun giderilmesi ticari sistemlerden daha hızlı olmaktadır.
− Açık kaynak kodlu sistem olduğundan Güvenlik açıklarının kapatılması ticari sistemlere göre çok daha hızlıdır.
− Ücretsiz olduğundan test edici kitlesi çok geniştir.
− Sürekli olarak çok miktarda yeni özellik (blok veya modül) geliştirilmektedir ve ücretsiz olarak dağıtılmaktadır.
BLACKBOARD
1997 yılında eğitim alanındaki yenilikleri her yere ulaştırmak ve yayılımının yanında verimliliğini de arttırmak amacı ile kurulan Blackboard, şu an dünyada e-learning yazılımı, uygulamaları ve servisleri alanında lider konumda. Blackboard’un dünya genelindeki kullanıcı portföyünü, ilk ve orta dereceli okullar, yüksek öğrenim kurumları, kamu ve ticari kurumlar oluşturmaktadır. Blackboard ve kullanıcıları e-öğrenim alanında dünya öncüleri olarak görülmekte ve Blackboard’unonline eğitim uygulaması, Amerika’da en yaygın kullanılan ve en başarılı şekilde adapte edilmiş sistem olarak göze çarpmakta. Blackboard, misyon olarak, insanlarla teknolojiyi birleştirerek eğitim yeniliklerini her yerde yaygınlaştırmayı amaçlamıştır. Blackboard yazılımı ‘Academic Suite’ (akademik paket) ve ‘Commerce Suite’ (ticari paket)olarak iki paket olarak piyasaya sunulmuştur. Yaygın olarak kullanılar ‘BlackboardAcademic Suite’ 3 ayrı modülden oluşuyor
1. Blackboard Learning System
− Eğitim içeriği hazırlanması ve yönetilmesini sağlıyor.
2. BlackboardCommunitySystem
− Eğitim kuruluşlarının canlı çevrimiçi topluluklar kurmasını sağlıyor ve veri akışını geliştiriyor.
3. Blackboard Content System
− Dijital içeriklerin depolanması, paylaşılması ve organize edilmesi için kullanılıyor. Öğrenci gelişimini değerlendirmek için elektronik portfolyolar kullanılabiliyor.
ATutor
ATutor Açık kaynak kodlu Öğretim Yönetim Sistemidir. Öğretmenlerin öğrencilerine web aracılığı ile uzaktan eğitim verebilmelerini, onlara test uygulayabilmelerini, ödev ve araştırma vererek geri dönüşüm alabilmelerini sağlayan açık kaynak kodlu bir sistemdir.Sisteme entegre edilecek olan modüller sayesinde görüntülü olarak ders anlatma, derslere kayıt ücreti alma, online etkileşim kurabilme vb. özelliklere sahip olan sistem UNESCO tarafından da desteklenmektedir.
Genel Özellikler
− Sistem internetten ücretsiz olarak indirilebilir.
− Kullanıcılar sistemi kullanırken zevklerine göre istedikelri temayı seçebilirler.
− Sistem onlarca dili desteklemektedir. Bu diller arasında Türkçe de mevcuttur.
− Sistemde var olan diller dışında başka bir dilde kullanmak istiyorsanız siteye üye olarak online tercüme yardımında bulunabiliyorsunuz.
− Derslere, anlatımlara not, sözlük, belge eklenebilmektedir.
− Sistem Sayfa ve dosya şifreleme özelliğine sahiptir.
− Kayıt esnasında ve sonrasında kimlik doğrulama özelliği bulunmaktadır.
− Sistemin müfredat özelliği mevcuttur. Bu sayede öğrenciler müfredat çerçevesinde sistemi kullanıp dersleri takip edebilirler.
− Beyaz tahta uygulaması vardır.
− Çevrim içi destek ve yardım olanakları bulunmaktadır.
− Belgeler ve dersler arasında tarama işlemleri yapılabilmektedir.
− Sistem eğitim öğretim amacıyla kullanılabilmesinin yanında normal bir içerik yönetim sistemi gibi de kullanılabilmektedir.
− Versiyon yükseltme işlemi yapılabilmektedir.
− Sistem mesajlaşma özelliği sayesinde kullanıcıların birbirleri ile iletişim kurmalarına da imkan sağlamaktadır.
− Sistemde öğrenci takibi aracı da mevcuttur.
− Sistemle birlikte entegre halinde gelen forum sistemi de öğrencilerin ve eğitimcilerin belli konularda tartışmalarına, bilgi alışverişinde bulunmalarına olanak sağlamaktadır.
− online sınav sistemi sayesinde öğrencilere sınav uygulanabilmektedir.
− Sistemde bulunan anket sayesinde belli konularda bilgi analizi yapılabilmektedir
− Sistem modüler bir yapıya sahip olduğu için diğer bir çok sistemle entegre edilebilmektedir.
− UTF-8 ve ISO desteği vardır. Bu sayede içeriklerde istenen alfabe kullanabilmektedir.
CLAROLİNE
Claroline açık kaynak kodlu bir e-Öğrenim ve eWorking platformudur. Eğitimcilere etkili çevrimiçi kurslar oluşturma ve web üzerinde ortak öğretim faaliyetlerini yönetme olanağı sağlar . Türkçe dahil 35 dile çevrilmiştir. Dünya çapında geniş bir kullanıcı ve yazılım geliştirici topluluğu vardır.
Genel Özellikler
− Açık kaynak kodlu ve ücretsizdir
− Hem Linux hem Windows sunucu sitemlerinde çalışabilir
− 100 den fazla ülkede ve 35 farklı dilde geniş bir kullanıcı, geliştirici ve test edici kitlesi vardır
− Kurmak, yönetmek ve kullanabilmek için herhangi bir programlama becerisi gerektirmez
− %100 olmasa da Türkçe dil desteği vardır. Ancak yakın gelecekte Türkçe dil desteğinin tamamlanacağı öngörülebilir.
− SCORM standartlarını destekler
− Kullanıcı listesi oluşturulabilir
− Kullanıcı istatistikleri görülebilir
− Öğrenme yolları hazırlanarak öğrencinin ilerlemesi izlenebilir
− Dersi alan kullanıcılar arasında gruplar oluşturulabilir
− Chat, forum ve viki gibi zengin etkileşim araçlarını bünyesinde barındırır
− Eklentilerle genişletilebilir ve ek işlevler kazandırılabilir niteliktedir
− Beyaz tahta uygulaması yoktur
Sakai
Eğitim Yönetim Sistemleri, bireylerin bilgiye erişimini kolaylaştırmak, işbirlikli çalışma ortamı yaratmak, bilgi paylaşımını artırmak, bireysel farklıların göz önüne alınacağı bir öğrenme ortamı yaratmak amaçlarına hizmet eder. Web tabanlı eğitim yönetim sistemleri, uzaktan eğitimin bir parçası olarak kullanıldığı gibi örgün eğitimde de kullanımı yaygınlaşmıştır. Sakaijava tabanlı özgür bir öğrenme yönetim sistemidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder